onsdag 27 oktober 2010

vi måste höja våra röster

Insåg idag att det bor en arg liten feminist inom mej. Uppenbarligen är den inte bara liten, utan också sedan länge förtryckt och i nuläget väldigt angelägen om att höja sin röst för att höras.

Till denna insikt kom jag under dagens företagsbesök hos ÖstgötaStäd. Mitt under brinnande möte hör jag mej själv utbrista något i stil med;

"Så då har alltså fönsterputsare alltså högre lön än vanliga städare för att det är ett mycket mer mansdominerat yrke!?"

Till svar får jag ett förvirrat och ytterst besvärat leende, följt av den mest intetsägande/politiskt korrekta förklaringen av detta fenomen som världen skådat.

Upp till kamp! Gudrun, jag är med dej!

4 kommentarer:

Lotta-potta sa...

Aaaaaaaaahahahahaha jag dör!!! Hahaha, way to go An!! :D

Lotta-potta sa...

Känns som om "skrämmande" inte är ett ord som räcker till....

Nat sa...

Men å andra sidan... Vem som helst kan söka till städare och vem som helst kan söka till fönsterputsare, right? Det var inte som att de anställde efter kön direkt... Det som jag isf tyckte var irriterande var att det var mest gubbar i ledningen, men det är ju en helt annan fråga.

anna sa...

@Nat
Fast nu var det närmast patriarkatets god damn påverkan på världsalltet jag syftade på, och inte företagets anställningar. Den stora frågan är varför mansdominerade yrken har högre lön?

 
Site Meter