torsdag 19 mars 2009

språket, språket

Att sätta upp en markis är tydligen inte det lättaste. Detta trots att man har till yrke att sätta upp just markiser. Två italienare jobbade i två timmar, innan de valde att knacka på dörren och säga att det fanns ett problem och att de återkommer om några timmar. Trots den undermåliga franskan med grov italiensk brytning lyckades jag till min stora förvåning förstå detta.

Efter några timmar, som visade sej vara ganska många timmar, kom de två byggarna tillbaka. De började nu borra diverse hål runt om i fasaden. Jag kände paniken, eftersom husfolket valde att befinna sej i Chamonix. Kände att något måste göras. Samlade mod till mej och gick och frågade, på bästa franska, vad som stod på. Jag tror att han sa lika många; "eeh.. hur säger man?" som jag sa; "eeh.. va? kan du upprepa det där?". Jag är grymt besviken på min fransklärare, då ord som bjälke och isolering ännu inte finns att hitta i mitt vokabulär.

Hur som helst. Det blev ingen markis. Kanske var lika bra det. Många hål i fasaden fick vi dock.

Inga kommentarer:

 
Site Meter