lördag 29 maj 2010

högläsaren

Eftersom Sverige fumlade på sitt färdighetsslag och missade finalen i Eurovision Song Contest, bestämde jag mej för att Lathia, Flathia, Lithuania och former Yugoslav Republic of Macedonia får köra sitt race helt utan mina dömande blickar.

Det ser dock ut att gå bra för Danmark. Jag är lite av ett orakel.

I Eurovisions frånvaro fick jag hitta andra förströelser. Efter många om och men, bestämde jag mej för att se "the reader". Cirka tio minuter in i filmen ångrade jag redan bittert mitt beslut. Första timmen bestod till uppskattningsvis 92% av Kate Winslet och random inte-så-särskilt-15-årig kille, utan jättemycket kläder ur olika vinklar. Det var nästan mer än vad jag mäktade med, och slutet var en ren besvikelse.

Jag känner mej lurad och smått traumatiserad.

Kan dock inte undgå att nämna det faktum att äldre kvinnors relationer med yngre män inte ofta skildras på film, och än mindre i kombination med en förintelsehistoria ur fångvaktarens perspektiv. Nyskapande så det förslår, bra skådespeleri, men dessvärre i ett berättartempo som inte ens SVT skulle vara särskilt imponerade av.

Sammanfattningsvis då. Överge aldrig dina traditioner, du blir bara besviken?

Inga kommentarer:

 
Site Meter